Lasery.To właśnie o nich mowa w mojej pracy.Dzięki tej wycieczce poszerzyłam moją wiedzę i nabrałam nowych doświadczeń z dziedziny fizyki. W centrum Kopernika,poszliśmy do sali fizycznej, w której dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o laserach.Zostaliśmy ubrani w białe fartuchy,przez co wyglądaliśmy jak prawdziwi fizycy.
Światło laserowe nie występuje w naturze, a jego niezwykłe cechy wykorzystujemy praktycznie wszędzie.Z zajęć,które nosiły nazwę „Władcy Świat(ł)a”wiemy,że laser wykorzystujemy w:

-medycynie

-multimediach

-internecie

Można zmierzyć nim grubość włosa oraz może służyć do bezprzewodowej transmisji danych(na zajęciach przesyłaliśmy muzykę z naszych komórek)

Dowiedziałam się również,że laserem można grawerować i że stosuję się go w technologii wojskowej jako laser wskaźnikowy celu,używany jako wyposażenie np.broni palnej

Najbardziej popularnym kolorem laserów jest kolor zielony.

Nigdy wcześniej nie wiedziałam,że tak naprawdę używam lasera codziennie.Mówię o telefonie komórkowym,który służył mi również na zajęciach,do przesyłania danych.Podłączałam go do akumulatora,który był również połączony z laserem i słuchawkami.Ku mojemu ogromnemu zdziwieniu,nagle ze słuchawek usłyszałam muzykę,którą puściłam w moim telefonie. Później mogłam również w słuchawkach usłyszeć muzykę z komórek kolegów i koleżanek ze stanowisk obok.

Mówiono również o światłowodzie.Jest to przezroczysta struktura (włóknista, warstwowa lub paskowa), w której odbywa się propagacja światła.W Polsce używany jest w dwóch znaczeniach jako:

1. Kabel telekomunikacyjny umożliwiający przesyłanie sygnału optycznego, wykorzystywany w telekomunikacji, telewizji kablowej i lokalnych sieciach komputerowych. Nośnikiem informacji jest znajdujące się wewnątrz kabla włókno światłowodowe o średnicy nieco większej od średnicy ludzkiego włosa. Wykorzystywane zalety światłowodu to zasięg i pasmo transmisji większe niż dla innych mediów transmisji.

1. Dowolna struktura zamknięta zdolna prowadzić światło na odległości od ułamków milimetra do setek kilometrów. Struktury światłowodowe wykorzystywane są w telekomunikacji, technice laserowej, czujnikach, medycynie, dla celów oświetleniowych lub dekoracyjnych i w innych dziedzinach nauki i techniki. Struktury światłowodowe mogą przyjmować formę włókien, warstw lub pasków.
Robiliśmy bardzo dużo ciekawych doświadczeń.Przedstawię trzy które najabrdziej utkwiły w mojej pamięci:

1.Doświadczenie z balonem :

Nadmuchany balon przystawialiśmy do szybki,przez którą przechodziło światło lasera.Jeden z uczniów z naszej klasy trzymał balon,prowadzący zajęcia puszczali dym,abyśmy zaobserwowali światło, które pada na balon.W pewnym momencie przez bardzo silną moc promienia balon się przepalił.

2. Drugie doświadczenie (również z balonem):

Zielony balon przystawiliśmy bezpośrednio do lasera,który emitował zielone światło w skutek czego nie został naruszony,pojawiła się na nim tylko mała plamka,ale gdy przystawiliśmy balon innego koloru nagle pękl,po prostu się przepalił.Wszystko wiąże się ze światłem,zielony balon doskonale odbił światło tego samego koloru,natomiast ten drugi je pochłonął, w wyniku czego doszło do nagromadzenia energii i balon pękł.

3.Doświadczenie sprawdzające grubość włosa:

Do małego stojaczka,który zawierał szczelinę,na taśmę klejącą przyklejaliśmy włos.Za stojakiem umieszczaliśmy laser i przez szczelinę przepuszczaliśmy wiązkę laserową.Na białej tablicy ukazywał nam się pasek światła (nasz włos). Za pomocą miarki zmierzyliśmy odcinki.Później wpisywaliśmy wyniki w swojej karcie pracy,która miała parę zakładek,a w jednej z nich mieliśmy zamianę tych wyników na mikromilimetry. Mój włos ma ich pięćdziesiąt trzy.

Tak jak pisałam wcześniej,laserów używa się w medycynie.Teraz już wiem,że pierwsze lasery używano w chirurgi gałki ocznej.W tej chwili niektóre schorzenia można leczyć tylko laserem.Laser głównie powoduje wzrost i odnowę komórek.Wcześniej wiedziałam,że używa się go również w stomatologii

Z lekcji zapamiętałam również informacje na temat hologramu.Hologram jest to fotograficzny zapis na nośniku przynajmniej dwufalowego obrazu interferencyjnego, który w odczycie daje dwa niezależne od siebie obrazy.

Robiliśmy własne hologramy w następujący sposób:

Najpierw w pudełku dostaliśmy płytki światłoczułe,następnie kładliśmy je na jakiejś rzeczy(u nas bransoletka).Przed szybką stał przedmiot zasłaniający laser.W pewnym momencie,druga osoba ze stanowiska,musiała zabarać przedmiot i poczekać pięć sekund,aż szybka się naświetli.Po naświetelniu odkładała go z powrotem.Później szkiełko zanurzałam w płynie,dzięki któremu płytka robiła się czarna,następnie płukałam w wodzie destylowanej,później w wybielaczu i znów płukałam.Druga osoba,suszyła szybkę suszarką.Gdy wyschła pod światłem można było zobaczyć naszą bransoletkę.Wszystko odbywało się w absolutnej ciszy.

Na koniec zajęć,również na szybce śwatłoczułej,przystawionej do lasera,pokazano nam efekt jakby kuli dyskotekowej.Światło z lasera tworzyło kolorowe paski,było to widać po psiknięciu dymem.

Podsumowując tę lekcję,śmiało mogę stwierdzić,że dowiedziałam się masę ciekawych rzeczy i wiele się nauczyłam. Uważam,że dużo zapamiętałam,a to dlatego,że temat mnie zainteresował.

Natalia Wierzejska kl. 1a