„Lalka” Bolesława Prusa a rzeczywistość 2. poł. XIX wieku – pod takim wspólnym tytułem uczniowie klasy II b przygotowali wystąpienia, których celem było ukazanie realizmu powieści, silnie osadzonej w czasach jej pisania. Punktem wyjścia każdej prezentacji była powieść Prusa. Uczniowie, pracując w grupach, zrealizowali następujące tematy:
1. Przewodnik po Warszawie z „Lalką” w ręku (warszawskie realia „Lalki” – przewodnik interaktywny).
2. Struktura społeczna XIX-wiecznej Warszawy i jej odbicie w powieści.
3. Stroje, bale i skandale (ze szczególnym uwzględnieniem strojów).
4. W sklepie Wokulskiego – scenka rodzajowa.
5. CV Wokulskiego, czyli Wokulski biznesmenem.
6. Od doktora Szumana do medycyny i stanu higieny w XIX wieku.
7. Ochocki, Geist, Wokulski(?) – wynalazcy i wynalazki w epoce scjentyzmu.
Słuchacze mogli się dowiedzieć nie tylko tego, co w „Lalce” jest, ale także czego w powieści nie ma – i dlaczego. Np. dlaczego nie ma opisu cerkwi? Dlaczego na szyldach sklepów nie ma napisów po rosyjsku? Dlaczego wystawy sklepów nie są kolorowe – a powinny.
Odbiorcami prezentacji byli uczniowie klas III (przypomnienie lektury do matury) oraz II „a”.
Dzisiejsze wystąpienia rozpoczęły cykl Polonistyczne prezentacje uczniowskie, pomyślany jako długofalowy projekt edukacyjny dla uczniów różnych klas
Elżbieta Baczewska, polonistka