2Dnia 21.05.2015 r. uczniowie z klas drugich Liceum wraz z nauczycielami: p. Katarzyną Baczyńską i p. Bernardem Malinowskim wzięli udział w III Międzynarodowej Konferencji „Edukacja Patriotyczna Młodzieży. 250 lat szkolnictwa wojskowego dla małoletnich w Polsce”, odbywającej się na Uniwersytecie Warszawskim na wydziale historycznym w sali kolumnowej. Głównymi celami Konferencji było: –Określenie współczesnych wyzwań wynikających z zagrożeń i szans dla przygotowania obronnego młodzieży. – Analiza funkcjonujących rozwiązań w państwie w zakresie edukacji obronnej młodzieży . – Edukacja obronna dawniej i dziś jako fundament skutecznej ochrony i obrony. – Tradycje polskiego wychowania obronnego
Podczas konferencji mieliśmy przyjemność wysłuchać wykładu inauguracyjnego uznanego w Polsce i świecie historyka, płk. doc. dr. hab. Witolda Lisowskiego, badacza m.in. dziejów wychowanków i absolwentów szkół wojskowych dla małoletnich. W swoim wystąpieniu prof. Lisowski zwrócił uwagę na warunki utworzenia w XVIII w. Szkoły Rycerskiej oraz na ponadczasowy charakter tej decyzji. Kończąc swoje wystąpienie zwrócił się do środowisk kadeckich i władz Rzeczpospolitej Polskiej: „Dzisiaj w 250. Rocznicę powstania Szkoły Rycerskiej, z jej gniazda, z Uniwersytetu Warszawskiego, przypomnieć pragniemy współczesnym, że Szkoła ta okryła się wiekopomną chlubą, że rozniosła po kraju i wszystkich krańcach świata miłość kochanej Ojczyzny. Rozniosła światło, które i dziś tak bardzo jest Polsce potrzebne. Bo choć wznieśliśmy tysiące szkół, w tym również wojskowych, wciąż nie reaktywowaliśmy Korpusu kadetów, który przez dwa wieki dał krajowi tylu wspaniałych oficerów. Wskrzeszenie Korpusu Kadetów byłoby hołdem dla wspaniałej tradycji, a także wyzwaniem dla czasów, które wciąż są przed nami”. Źródło cytatu: http://www.salwa.net.pl/
Po wystąpieniu p. płk. Rozpoczęła się dyskusja panelowa. Warto dodać, że p. pułkownik Witold Lisowski jest dobrym przyjacielem naszego Liceum, którego zawsze z przyjemnością gościmy, zarówno wtedy, gdy występuje w roli historyka, jak i człowieka o ogromnym bagażu doświadczeń życiowych, ale również jako poety.
Zuzanna Russyan, kl. II b